Etherisch reveil
Tien’s omstreden reality programma De Gouden Kooi heeft bedenker John de Mol geen politieke vrienden opgeleverd. Met name in kringen waar men ‘in de heer verkeert’ lijkt het over met de vriendschap want regeringspartijen CDA en ChristenUnie roepen het bedrijfsleven op geen commercials te plaatsen in de reclameblokken rondom het gewraakte format op tien.
Verschillende media maken melding van dit vrome feit. Tweede Kamerlid Joop Atsma van het CDA heeft het niet erg op met experiment van John de Mol en noemt het programma “te walgelijk voor woorden” . ‘Ik kan het niet verbieden, maar wel hopen dat het door gebrek aan adverteerders een stille dood sterft.’ Hmm toch heimelijk een beetje voor euthanasie deze Atsma? Ook de partij die nog wat hoger in de christelijke hiërarchie verkeert, de ChristenUnie, laat voorganger Arie Slob spreken van een mensonwaardig programma. Oppositiepartij de SGP maar ook verrassenderwijs SP en GroenLinks zouden de oproep tot advertentieboycot ondersteunen.
Volgens Atsma wordt er miljoenen euro’s geïnvesteerd om geweld en treiteren tegen te gaan, bijvoorbeeld via sport en in het onderwijs. Het programma als De Gouden Kooi zou zulks tenietdoen. Hij fulmineert verder ‘We hebben het tegenwoordig over maatschappelijk verantwoord ondernemen. Een bedrijf dat adverteert bij dit programma moet zich terdege afvragen of het wel inhoud geeft aan dat begrip.’
Wat een prachtig etherisch reveil vanuit de politiek dat blijkbaar een statement wil afgeven en via maatschappelijke druk censuur wil afdwingen in de omroepwereld. Nog los van het feit dat ik dit programma zelf helemaal niets vind lijkt dat me een zeer ongewenst en ongepast signaal. De politiek mag haar afkeuring uitspreken maar nooit oproepen tot een zakelijke boycot in de media. Dit is de 21ste eeuw mannen.
Een voorbeeldfunctie heeft het programma zeker niet (understatement) en het getuigt ook niet echt van goede smaak maar een gemiddelde samenvatting uit een Champion League voetbalwedstrijd levert mijns inziens meer geweld op. Dit is dus absoluut geen pleidooi voor de Gouden Kooi maar zou graag zelf willen bepalen waar ik of mijn kinderen naar kijken. Of dat nu televisieprogramma’s zijn bij de VARA, BNN, tien of de een of andere pornoshow op Veroncia is. Daar heb ik een boycot van Unilever of pakweg General Motors niet voor nodig.
UPDATE: Het AD had vanmorgen deze bijdrage aan de discussie.
Maar wat denkt de bezoeker van Marketingfacts nou van zo’n oproep?
GroenLinks steunt die oproep niet. Het woord “zouden” is dus juist gebruikt.
Uw ad-hoc eindredacteur wijst erop dat het “in de heer verkeert” moet zijn. Verkeerd is, nuja, precies dat. 😉
Dus verkeerd is verkeerd? 🙂
Het lijkt mij prima zo’n oproep. Terecht heeft de overheid opgemerkt miljoenen uit geven voor campagnes tegen het pesten omdat dit een groot probleem is op scholen en dan worden kinderen geconfronteerd met de gouden kooi dat pesten propageert en dat alleen nog op de buis is omdat John de Mol het koste wat kost aan het buitenland wil verkopen. Dat is immoreel en je hoeft niet gelovig te zijn om dat te constateren.
ik vind dit geen censuur, daarvan is alleen sprake bij schrappen in de inhoud voordat de uitzending heeft plaatsgevonden.
Je kan je wel afvragen of de politiek niets beters te doen heeft dan zich bezig te houden met een onbenullig tv programma. Kijk als het nou om Lingo gaat…. 🙂
Als ik adverteerder was, zou ik mijn commercial niet rond zo’n programma geprogrammeerd willen zien. Wat dat betreft lijkt dit op Ravoo’s discussie over adverteren op GS. Hoeveel aandacht besteden adverteerders hier aan? Is dit een issue, of laten ze alles aan mediaplanners over?
etherisch??
Oproep is triest, programma ook, maar de ophef zeker. En als je dit dan toch doet, zou je het dan niet gedaan moeten hebben toen het geheel starte of net bezig was. Niet eeeh, hoe lang loopt het al? Vele maanden in ieder geval, half jaar of zo?
Hoewel ik de oproep wel weer goed vind in de vorm dat men ook andere manieren aanpakt om dingen te bevechten dan enkel met nieuwe wetten en regels. Dat is op zich weer lovenswaardig, aangezien dan nog veel meer partijen hier onder zouden lijden.
Wel dure woorden gebruiken als etherisch reveil, maar vervolgens ‘ik vindt’ schrijven en tweemaal ‘verkeerd’. Met dit gegeven kan ik alleen maar hopen dat je mooie woordspeling niet per ongeluk ‘Ethisch Reveil’ had moeten zijn!
Maar goed, inhoud boven vorm is de norm. Helaas geldt dat niet voor Talpa’s Tien ;-).
Toch ben ik het volkomen eens met Albert’s stelling dat politici niet moeten oproepen tot een zakelijke boycot. Ze mogen wat mij betreft iets proberen te verbieden bij wet en als dat niet kan, gewoon zeggen dat het een bagger programma is. Iedereen zijn mening ten slotte. Maar zodra je gaat grijpen naar dit soort dwangmiddelen, is het hek van de dam.
Ethiek, normen en waarden, goede smaak en algemeen fatsoen zijn basisbeginselen van een samenleving. Vrijheid van meningsuiting en het recht om niet te kijken zijn dat echter ook. Vooral van dat laatste recht is in het geval van Talpa door vrijwel iedere Nederlander gretig gebruik gemaakt.
Gilbert een krasje op de verpakking doet toch niets af aan de inhoud? Laten we het erop houden dat de rode wijn mij gisteren parten speelde. 🙁
De politiek zou zich niet op een dergelijke wijze moeten bemoeien
met de media. Dat wordt een gebed zonder end. 🙂
Het bedrijfsleven is mans genoeg om zelf te beslissen
of ze wel / niet adverteren rond bepaalde programma’s.
What’s next? De politiek die zich gaat bemoeien met de opstelling van het Nederlands elftal?
Simon wat wil je nou zeggen? Gewoon een variant op een oud credo van het CDA.
Het programma is werkelijk walgelijk, het enige dat ik zie als ik er langszap zijn schreeuwende mensen, krijsende mensen en gillende mensen. Verloedering van de nederlandse tv, hopelijk gaat het snel van de buis nu het in handen vd RTL komt. Irene Moors vind de Gouden Kooi namelijk ook niets. Maar de politiek mag zich hier niet mee inmengen, hoewel een maatschappelijke discussie over zulk soort prut best wel mag vind ik.
Dank Floris, linkje zat al in de update.
@Marco Derksen
boven het artikel staat
Albert Treur (director)
Director waarvan? Kan de bedrijfsnaam er niet achter? Dat lijkt me een nuttige transparantietoevoeging, ook om een bericht te kunnen afwegen tegen eventuele belangen van de schrijver. Niet dat de inhoud van Alberts bericht mijn opmerking triggerde overigens, maar toch.
Tja, je moet je als AH eigenlijk afvragen wat slechter is voor het imago!
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!